Saturday, November 1, 2014

TEKANAN DAN BOLA.

Lately ni kerja kat opis bertambah banyak. Sampai tak terkejar.
Aku cuba untuk buat sehabis daya, tapi rasanya masa mencemburui. 
Tiap-tiap hari aku akan set apa job yang aku kene settle dalam satu hari.
So bila by the end of the day, aku masih tak dapat nak complete kan job, aku stress.
Bila company provide setiap satu engineer satu laptop, untuk team aku, aku sampai rasa nak bawak balik rumah sambung kerja!

Aku dah siap request permission untuk access network dari rumah.
Bila aku try: you are not authorise to access this applications. Apa ni...
Bengang juga. Ingat bole la buat keje sikit dari rumah. Tapi lastly, tarak.

Lepas tu pagi tadi aku pergi pasar, borak- borak dengan ayah aku dengan adik aku.
Cerita-cerita.
On the way balik, rasa lapang sikit dada aku. Aku bercakap dengan diri sendiri.
Masa yang kita ada, jangan hanya tumpukan kepada satu-satu perkara sahaja.
Ini tidak adil. Seriously, tidak adil.
Contohnya, weekend adalah masa untuk diri sendiri dan family. 
Lupakan hal kerja, walaupun schedule tight.
Cukupla weekdays da fokus kerja, weekend sila cari masa untuk diri sendiri.

Kecewa, ya mungkin aku akan rasa kecewa, seolah-olah aku tak berjaya capai apa yang aku sasarkan.
Mungkin aku target terlalu tinggi, jadi aku senang kecewa bila tak dapat apa yang dikehendaki.
Belajar untuk lower down target, bukan petanda aku tak capable.
Cuma aku belajar untuk terima apa yang mampu aku buat pada satu-satu ketika.

Ok entry ni memang ditulis time fikiran aku serabut runsing memikirkan segala benda.
Teringat aku ayat dalam La Tahzan, lebih kurang macam nasihat.
Kita jangan la terlalu memikirkan esok hari, sedangkan kita tak tahu esok hari takdirnya macam mana.
Jikalau terlalu memikir nanti, akan timbul perasaan resah gelisah sedangkan kita sendiri tak tahu takdir esok hari.

Habis cerita, malam ni ada perlawanan JDT lawan Pahang. 
Dua-dua pasukam hebat, tak tahu mana menang, harap JDT la. Ha ha ha

No comments:

Post a Comment