Wednesday, December 24, 2014

RESEPI KEK BUTTER MUDAH.

Disebabkan hari ni aku ambil halfday leave,jadi aku masuk kerja sebelah pagi. Tu pun sekejap saja sebab pukul 1030 am dah janji nak pergi buy off golden machine. Ini kira macam sample untuk production reference. 

Boleh pulak aku rasa macam eh betul ke jalan ni ke kilang supplier.. Sebab perasaan nya lain macam, cepat-cepat on waze, pusing balik baru lah jumpa. Haih, macam baru pertama kali pergi kan. Bijak sangat. Berangan sambil memandu. Eh atau memandu sambil berangan. Entah.

Habis kerja terus balik rumah. Perasaan nak menyinggah memang kuat, fikir balik, elok la hala ke rumah terus, kang kalo menyinggah, banyak duit keluar ni, Aku kadang berbelanja tak ingat. 
Balik rumah terus, selamat duit.. 

Takde apa nak buat, meh la kita mem'baking'. Aha..Search resepi paaaaaaaling mudah. Jumpa kat blog namee, sorry aku tak boleh nak insert link. Tak pandai, update guna blogger ipad ni, as usual, limited function dia.

Meh aku cerita resepi dia.
1 cawan gula halus- aku guna gula castor
1 buku mentega buttercup tu yang 250g
2 cawan tepung gandum
4 biji telur
1 sudu besar perisa ros
1 sudu teh pewarna hijau
1 kepinh coklat cadbury

Cara-cara:
1. Pukul mentega, telur dengan gula sampai kembang. Aku belom ada stand mixer, pakai hand mixer, bole tahan juga lenguh.
2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit, sambil pukul lagi..
3. Masukkan perisa ros, putar sampai sebati lagi, harum baunya, hihihi
4. Panaskan oven 180darjah celcius
5. Sapu minyak pada permukaan loyang. Keliling pun sapu juga tau.
6. Tuang adunan, ratakan, pastu letak kepingan coklat..Habis satu keping coklat aku kerjakan, hihihi
7. Baki adunan, aku letakkan pewarna hijau. Lepas tu gaul biar warna sebati, kemudian tuang habis ke dalam loyang.


Bakar dalam oven selama 30 minit.
Tu gambar atas adalah yang belum bakar, yang bawah tu, after 30 minit bakar. Tak pasti hangus ke apa. Nampak ada kesan cucuk kat permukaan kek, aku check lidi bersih je, tu tanda kek dah masak.
Jadi terus keluarkan dan sejukkan..

Masa entry ni ditulis, kek tak potong lagi. Tunggu encik suami balik baru aku potong. Hihi. Rasa sama-sama, alololo sweet kan.. wekk wekk.. ha ha ha

Sekarang ni musim hujan, simpati dekat penduduk pantai timur yang dilanda banjir, harap bersabar, dan jaga diri jaga family. Kawasan rumah aku pun tengah hujan juga ni. Harap-harap encik suami, tak la terperangkap dalam jem bila dia balik nanti. Ok daaa.. 

Mata rasa mengantukk. Persoalannya, adakah patut aku tidur? Ha ha, lelap mata 5 minit je kan...

2 comments: