Wednesday, July 9, 2014

RESEPI: SPAGETI AGLIO OLIO & ROTI SARDIN.

Aku kan dari sebelum puasa lagi teringin nak makan spageti aglio olio. Sebelum ni tak pernah order lagi kat mana2 restoren. Jadi decide nak buat sendiri. Gigih cari resepi- padahal pilih resepi yang mudah je. Risiko juga masak benda ni dalam bulan puasa. Sebab biasa kalau aku masak spageti. Aku mesti test rasa 2-3 kali nak make sure mee tu da betul2 masak ke belum. Bulan ramadan ni agak2 saja le. Tips dia: pastikan air betul2 mendidih baru masukkan spageti dalam periuk.

Ok bahan2 spageti aglio olio:
Spageti yang direbus dan di toskan.
Bawang putih yang di cincang2. Aku pakai 4 biji. Cincang halus ok.
Serbuk lada hitam yang kasar2 tu.
Minyak zaitun.
Serbuk paprika. Nak pakai cajun pun bole. Ataupun lada kering yang digunting2 nak bagi rasa pedas2 sikit. Stok cajun kat rumah aku expired bulan 8 this year. Hmm sebulan lagi- ke tong sampah la jawabnya.
Udang sikit, sotong sikit.

Cara2:
Panaskan minyak zaitun. Tumis bawang putih yang dicincang halus tadi. Jangan biar sampai garing pulak. Letak garam sikit. Masukkan seafood- dalam kes aku ni, udang dengan sotong la. Beli udang besar2 10 ekor je aku amik. Mahal. RM35/kg. Demi spageti aglio olio. kuikuikui
Lepas tu da agak2 masak, masukkan spageti, gaul rata. Kemudian tabur la lada hitam dan paprika. Gaul semua terus gaul sampai sekata. Siap la. Bole hidang.. 


Side order kene ada ok. Kat kedai ke kat rumah ke tetap sama- kene ada. Mula2 aku fikir nak buat roti telur je. Lama dah tak makan. Tup2 encik suami nak roti sardin pulak. So tu roti sardin encik suami yang buat. Nak resepi juga?

Ni dari google search. 
Sardin tu masak dulu. Hancurkan semua
isi ikan sardin tu.
Roti leperkan sikit.. kemudian letak inti sardin tadi dan gulung.
Buat bancuhan: tepung gandum 4 sudu, tepung jagung 1 sudu, garam sikit, dan telur sebiji.. Kacau2 letak air. 
Salutkan roti dengan bancuhan tu tadi. Kemudian goreng.. Goreng sampai kekuningan. kuikuikui Sedap juga rasanya. Lain kali bole buat lagi. Ok. 
Kat opis ni, tadi pagi hujan. Rasa sedap je kalau tidur ni. Kerja kerja kerja. 

No comments:

Post a Comment