Monday, January 23, 2012

REVIEW: SONGLAP


Ha ha rasa macam dah terlambat nak review cerita ni, tapi aku nak juga tulis..
Dua hari lepas aku siap download filem songlap ni...Time cuti2 ni ada lah banyak masa nak download..kalo tak..jangan harap la...balik malam terus tdo...

Cerita songlap ni, hmm pada aku, mula cerita slow sikit..Kisah dua orang adik beradik (shaheizy sam dengan syafie) yang terlibat dalam penjualan bayi. Ish2...Tak disangka2 yang mak dua orang beradik ni, pelacur..tapi sayangnya bila si adik jumpa dengan mak dia tu, mak dia boleh tak kenal or ingat siapa adik tu..Aku tak sure la mak dia tu memang lupa ker..Yer la agaknya dia style tinggal jer anak dia merata2(oppss ni aku yang fikir...pendapat orang lain aku tak tahu plak..ha ha)

Lepas tu kisah si sara ali ni..yang sebenarnya aku lupa nama watak dia la..tu pasal aku tulis nama pelakon, lagi senang nak ingat..Dalam cerita ni, watak sara ali, dia dirogol ayah kandung sendiri..Ini lagi tragis, aku rasa mesti tertekan emosi mereka yang berada dalam watak sara ali ni..Yang si emak pun dah tak mampu nak menghalang parangai ayahnya tu..Buas betol la dapat bapak macam ni..Sampai hati dia eh, tak ingat dosa pahala ke apa...

Lepas tu si sara ali ni konon nak lari, kat stesen bas, terjumpa dengan satu akak tu, konon akak tu berbuat baik tapi tanpa disedari akak tu ahli sindiket jual2 bayi ni..Menyampah aku..Tu la, kita lain kali jangan mudah sangat percaya dengan orang yang baru kita kenal dan tiba2 nak hulur pertolongan pada kita dengan tak semena2.. Mungkin benda ni betul2 berlaku, sebab tu digambarkan dalam filem, nampak jer remaja2 yang bermasalah, ada la orang yang berniat tak elok mula menghulurkan bantuan...Caring konon..Last2...menjahanamkan kita..huhu Mintak jauh la dari semua ni.

Lepas tu akak tu bawak sara ali, jumpa doktor dan dua beradik tu..Haa ini lagi satu...Bole klinik tu pun bersubahat dengan sindiket ni, memang tak guna punya doktor...Tapi aku rasa benda ni pun memang betul2 ada, cuma kita tak perasan jer....Hmm

Dua beradik tu bawak la sara ali ke pusat perlindungan..Yang tempat nak jaga perempuan2 yang mengandung luar nikah sebelum dorang jual anak dorang..AKu tengok pusat perlindungan tu macam rumah kelong jer..hihi Tapi lengkap la...siap dorang boleh buat sijil lahir palsu lagi..Haish...Dah sah la memang actual ada agaknya sidiket macam ni, harap2 pihak berkuasa cepat2 la tumpaskan eh..Tak boleh blah langsung aku tengok...Gila hapa jual bayi..

Yang si adik(syafie) tu nampak lembut hati, so dia decide nak tolong sara ali lari, dengan bawak sekali baby dia..SO time dia dah nekad tu...Dia ajak sekali abang dia (shaheizy) tapi abang dia macam tak nak..

Lepas tu ada adegan ayah si sara ali, tu yang sibuk mencari anak dia...pergh memang tak boleh blah dengan perangai ayah macam ni...Aduhhh...

Tapi last2 si adik dengan sara ali tu sempat juga naik bas ke kuantan (plan asal si sara tu nak larikan diri dari ayah dia, nak pergi ke rumah kakak di kuantan.)

Malangnya si abang tak sempat naik bas...Dia try kejar juga tapi nak buat macam mana, still tak sempat..hmm ok dah...Itu jer cerita dia..

Moral of the story is...Tak sangka kat bandar besar, ada orang yang hidup style macam ni..tak terurus...terbiar...terlibat dengan jenayah, gangster(ni adegan dorang gaduh, siap pakai parang), judi...Lepas tu pada mereka2 yang nasib tak baik...Jadi mangsa rogol ayah sendiri..Ish2...Banyak lagi la..So bersyukur la sebab hidup kita tak macam mereka2 tu...

No comments:

Post a Comment