Tuesday, May 22, 2012

GAJI MINIMUM RM900

Aku rasa ini cadangan yang baik dari kerajaan. Sebagai engineer,kadang2 aku kene turun line production,visit supplier. Dan hampir semua kilang supplier yang aku pergi,production staff nya warga asing..indonesia,nepal,vietnam,bangladesh..sekarang dah jarang nampak malaysian jadi production staff. Melainkan leader or supervisor.

Zaman da berubah. Orang dulu2 bila sebut jer, kerja kilang jadi production staff,da bangga dah..siap boleh tahan kerja bertahun2. Tapi sekarang ni...memang kurang la bilangan malaysian jadi production staff. So dalam industri pembuatan ni,kebergantungan kepada pekerja asing memang tinggi. Iyer. Mungkin juga faktor gaji yang kurang menarik a.k.a rendah jadi tak memungkinkan malaysian sanggup apply jadi production staff. Dan pengurusan kilang2 semua berpendapat lebih mudah hired foreigners tambah pulak bole cut cost disitu.

Agak2 bila kerajaan da umumkan gaji minimum ni...senario ni berubah x? Adakah bilangan warga asing di kilang2 akan berkurang? Tunggu dan lihat jer la.

Tapi jauh disudut hati aku,aku harap sangat industri pembuatan ni akan buka mata dan buka peluang untuk tenaga buruh tempatan. Jangan terlalu gunakan tenaga buruh dari luar..kebanyakan kes2 jenayah pun melibatkan warga asing.

P/S: rasa macam visit supplier kat luar negara pulak,setiapkali kene turun production line. Berapa kerat jer malaysian. Sedih btol.


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

Post a Comment