Wednesday, September 11, 2013

LAUK MAKAN MALAM.

Lately ni kan aku jarang masak nasi berlauk waktu malam. Encik suami cakap dia tak nak makan nasi waktu dinner. Ok fine abang, kita makan benda lain yer.. So pilihan yang ada mesti la mee or mihun. Kadang spagetti. Tapi selalunya mihun goreng..Sebab kalau spagetti, makan berdua tapi masak sos guna satu botol besar sos spagetti, banyak tu woi- last2 ke tong sampah la jawabnya. Sos spagetti tu kalao da buka botol dia, jangka hayat tak lama..

Daripada aku tak reti goreng mihun sampai sekarang da pro dah.. Ceh nak riak pulak kan.. padahal orang lain lama dah reti.. Erk bukan macam tu, saja nak bangga dengan diri- rupanya senang saja nak goreng mihun. Patut la mak aku dulu2 asal ada orang nak datang beraya je, siap sedia dengan bihun..Ok meh sini aku nak share resepi mihun versi aku- senang punya.

Bahan2: bihun, bawang merah, bawang putih, udang kering, lada kering, sos tomato, garam dan gula.

Cara2: 
1. Rendam bihun selama 30 minit, nak bagi lembut, lepas tu gunting bihun tu pendek2..
2. Rendam lada kering dalam air panas selama 30 minit gak- aku biasa gunting kecik2 lada kering tu.
3. Bila lada kering da lembut, blender lada kering, udang kering, bawang merah, dan bawang putih
4. Panaskan minyak- bila da panas, tuangkan bahan kisar tadi, masak sampai pecah minyak.
5. Lepas tu masuk kan sesudu sos tomato, kacau rata, kemudian perasakan dengan garam dan gula, kacau rata lagi
6. Barulah masuk kan bihun yang dah direndam tadi..kacau sampai masak..

Haa senang je, bihun kosong. Tapi kalao ada bahan lain macam udang ke sotong ke, aku campur juga dalam bihun ni. Kalau tak de makanya kene la ada side dish, macam nugget ke fish fillet ker.. Begitu lah.. 

Pilihan lain untuk dinner selain bihun dan spagetti ni, chicken chop. Dulu aku rajin juga goreng ayam untuk buat chicken chop ni. Ala beli je yang frozen tuh.. Tapi aku kan ala2 penakut sikit.. meletop2 bila ayam tu goreng dalam minyak banyak. Jadi kitorang biasa makan chicken chop kat kedai jer.. Encik suami macam memahami kan.. la la la

Paling best semalam deep fryer encik suami sampai.. ha ha ha so kerja goreng menggoreng jadi senang.. no letup2 hihihi i like.... semalam juga kitorang test goreng nugget and fish fillet. Nampak ok... memang betul memudahkan.. Jadi lepas ni bole la buat chicken chop sendiri.. jimat duit.. Kalao makan luar selalu, duit berjalan macam air.. Oppss duit buat beli makanan je pun, tak baik ungkit. Ok tak buat lagi...

Datang kerja akak senior bagi butang handmade.. Rajin betul dia.. heheheh Cantik2.. Ok nk sambung buat kerja la-walaupun hari ni xde mood.. Kenapa eh???

No comments:

Post a Comment