Tuesday, February 10, 2015

AKTIVITI MALAM TADI.

Kisah semalam.
Ni je makanan untuk dinner.
Dalam schedule tulis nak masak kurma ayam. Tapi pengakhirannya masak nasi goreng dengan ayam goreng jer la. Encik suami request. Aku tak kisah. Asalkan bukan aku yang goreng ayam. Motif sangat. 


Lepas makan. Siap-siap kemas meja, dapur, basuh pinggan. Mula la aktiviti- buat kek. Barang kek lama dah beli. Cuma belum buat sampai la malam tadi. Kene cepat-cepat siapkan adunan sebelum drama start. Ok drama sangat- Suamiku Encik Sotong-

Kali ni kek menjadi. Setelah 3 kali percubaan, syukur, kek menjadi dan boleh dimakan. 

Ok meh tulis resepi sebelum aku lupa:

RESEPI KEK MARBLE.

1 cawan gula- aku pakai gula castor
1 cawan mentega/butter- aku pakai margerin daisy
1 1/2 cawan tepung naik sendiri- aku guna brand nona.
5 biji telur
1 sudu teh esen vanila
Pewarna

Ok cara-caranya:
1. Pukul margerin dengan gula sampai sebati
2. Masukkan telur sebiji, pukul lagi. Ikut lagi sebiji, pukul. Ulang sampai 5 biji telur
3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Putar lagi. Sampai sebati.
4. Masukkan esen vanila.
5. Pukul beberapa minit supaya semua adunan betul-betul sebati dan sempurna
6. Bahagikan kepada dua adunan dan letak pewarna.
7. Sapukan margerin ke seluruh loyang. Tuang adunan dalam loyang
8. Bakar pada suhu 160darjah celcius selama 1jam, guna api atas bawah.


Tu kek selepas dibakar.. Masa ni aku berdoa la moga-moga kek menjadi. 


Lepas dikeluarkan dari loyang..
Masa untuk memotong.. yeay..


Alhamdulillah. Ada improvement dari dulu. Lepas ni bole la buat lagi.. Senang jer. Hihihi

No comments:

Post a Comment