Wednesday, August 10, 2016

MEE GORENG MUTTON.

Lama dah tak update blog.
Rasa lepas ni boleh jadi rajin sikit lah. Semangat. Konon.
Aku da up gambar ni dekat instagram. Tapi lagi best kot kalao coretkan sesuatu dekat blog. Tambah kenangan gitu.

Disebabkan menu malam aku asyik la makan mihun mihun dan mihun. Selera kitorang laki bini da bertukar la. Nak masak kue teow atau mee kuning goreng. Dan aku pun da cuba banyak resepi. Ini normal. Sebab terlalu banyak cuba, then bila da rasa sedap dekat tekak, nak repeat masak, confuse eh pakai resepi yang mana eh. Hah sampai macam tu sekali. Jadi sejak bape minggu lepas, aku suh encik suami pulak try masak.

Baru ku tahu, berbakat jugak dia.
Boleh tahan sedap. Erk lebih kepada manja kot. Sebab bahan semua aku sediakan, dia cuma tukang campak2 dan kacau, even aku jugak yang merasa makanan. Tapi tak kisah la kan. Janji dia masak. So selama dia boleh diharap bab-bab goreng mee or kue teow, aku memang tak pernah la nak tengok in details sangat-resepi apa dia guna. Yang aku tahu makanan da ready by the time nak makan. Divaa la pulak.

Encik suami pun lebih kurang aku je. Setiapkali masak, setiapkali tu la belek resepi. So semalam aku nampak la apa dia buat, jadi aku agak, baikla aku tulis siap-siap dekat blog. So nanti boleh buat reference, just in case dia balik lambat ke so aku boleh la masak. Tapi take note ya- air tangan suami tak sama air tangan ister. Mata naik ke atas. Bling bling bling.

Tayang gambar makanan dulu. Menu dinner semalam. Mee goreng mutton dengan popia.


So bahan-bahan:
Mee kuning.
Bawang besar hiris halus-halus.
Cili boh- cili kisar
Telur 1 biji
Taugeh, Sawi
Daging yang dah di rebus.
Gula dan garam.

Bahan sos pulak:
2 sudu sos cili, sos tiram, kicap manis
1 sudu sos tomato

Cara masak:
Panaskan minyak, tumis bawang merah sampai wangi.
Masukkan cili kisar, masak sampai garing.
Masukkan bahan sos, kacau sampai mendidih.
Masukkan daging. Tambah air rebusan sikit.
Rasa, kalao tawar, adjust guna garam dan gula.
Lepas dah ok, masukkan mee kuning, kacau sampai sebati.
Ketepikan mee, masukkan telur, bila da masak, gaul sebatikan dengan mee, lepas tu masuk taugeh, sawi, sebatikan lagi. Siap.. Yeay.

Rasanya sedap dan manis, maybe sebab aku nampak encik suami tambah lagi air rebusan daging.
Walaupun tak setanding mee goreng mutton dekat Skillet, tapi ada improvement dari previous rasa mee goreng yang aku masak dulu.

p/s: lepas ni kene standby daging untuk masak mee or kue teow.

No comments:

Post a Comment