Saturday, May 16, 2015

UPDATE SEKALIGUS.

Apa dah jadi dengan aku ni... Lama rasanya tinggalkan blog. No no no. Bukan nak tinggal terus tapi kekangan masa. Ok fine. Now ada masa nak update. 

Aku ada cuba masak lauk baru, baru bagi aku sebab first time masak hoi.. Ni gara-gara tengok diari mangkuk tingkat ili tu la. Ayam masak lemak cili api. Gambar takde sebab lepas siap masak je terus makan. Tak sempat nak bergambar bagai.

Senang je rupanya cara masak, kisar bawang merah, bawang putih, kunyit, cili padi 7-8 batang. Serai dititik. Bersihkan ayam, tos sampai airnya kering. Masukkan bahan kisar dalam periuk, tumis dengan ayam sampai airnya kering.. Masukkan serai yang dititik. Ni tak pakai minyak pun.. If agak-agak da kering, masukkan santan dan tambah airnya jika pekat. Lepas tu masak sampai mendidih. Kemudian siap..mudah je kan..

Nak cerita pasal rumah. Aku ada bagitahu sebelum ni, masterbedroom aku leaking air sampai ke kornis. So minggu lepas developer punya kontraktor ada datang rumah aku, untuk pecahkan tiles. After air kering baru boleh letak waterproof layer kemudian baru la simen balik kot. Ni sampai sekarang belum siap-siap lagi. Katanya airnya belum kering. Haih lamanya menunggu. Memang sabar je la. Terpaksa. Dari mata sakit tengok kornis yang da tukar warna.

Baru-baru ni ada viral dekat facebook tentang ada orang yang meninggal katanya disebabkan pemakanan supplemen. Macam tu juga ada viral kisah pasal perempuan yang dibuang ovari sebab makan supplemen. Pada aku, selagi tak disahkan kaitan dengan supplemen ni semua, tak perlu la nak disebar kan. Sebab kita pun tak tahu pucuk pangkal. Jadi fitnah pulak, kalau kita sebar benda yang salah.

Cuma satu yang buat aku tertarik, orang kata arwah ada makan tiga supplemen sekaligus, katanya nak dapatkan kesan cepat? Sebagai pengguna supplemen, apa yang aku boleh cakap ialah, supplemen ni makanan tambahan, bukan ubat dan bukan pengganti makanan sebenar. Kita ambil supplemen adalah untuk bantu kita ganti dapatkan apa nutrien yang sepatutnya kita dapat, tapi kita tak dapat ambil dalam pemakanan seharian.

Bila makan supplemen, kita selalu di ingatkan supaya ambil air dengan secukupnya. Ini penting ok. Dan pulak, if kita consume beberapa supplemen, pastikan kita tak ambil dalam satu masa yang sama. Jarakkan pengambilan dalam tempoh 4-5 jam. Macam aku consume shaklee dan ephyra. Pandai-pandai la susun atur jadual makan. Kebiasaannya aku akan ambil ESP shaklee sebagai sarapan. Ephyra pulak aku akan ambil sebelum tidur. So jarakkan pengambilan antara dua supplemen.

Ok, nak juga update pasal stock seqybeauty makin lama makin susut ni.. So if ada sesiapa nak order boleh whatsapp 0197627358 
Dah ramai yang suka. Hot item ialah bbcream. Tapi lagi jimat ambil set kombo.  boleh refer instagram yer. Semua testimoni aku letak situ.


Semalam aku sempat habiskan buku magnet marketing. 


Ayat paling terkesan ialah: 


Semoga aku diberikan kemudahan untuk  teruskan biz online ni. 

Okey. Macam panjang pulak entry ni. Stop dulu. Nanti sambung.

No comments:

Post a Comment