Sunday, January 24, 2016

RESUME HIPSTER.

Hari ni aku masak ayam sambal bali untuk kesekian kalinya.
Praktis sebab da target nak buat lauk raya. Begitu.


Puasa pun belum, dah nak cerita pasal raya. Tapi alang-alang kan. Tahun ni raya aku tak de plan apa-apa pun. Warna tema raya tak fikir lagi. Tahun lepas aku berazam nak buat langsir raya untuk tahun ni. Tapi macam malas pulak. Jimat duit la. Pakai je apa yang ada. Langsir sekarang baru dua tahun usianya. Takde orang kisah kan??

Sambil plan menu mingguan ni, nah aku skang da pandai sikit goreng mihun warna warni.


Letak sawi, carrot semua. Nampak ceria. Kalau tak, mihun aku nampak putih je tau. Pemalas satu hal, tak makan sayur satu hal. Okey 2016 tahun untuk appreciate diri sendiri, apalah salahnya apply dekat masakan, ceria sikit kan..

Aku da update resume. Ingat nak cuba tukar kerja. Nak cari mood baru, persekitaran baru. Harap dipermudahkan. Tapi kene consider ekonomi jugak. Kalau ekonomi teruk, agak risau nak jump company.

Hah hari tu lepas update resume, aku pun share dengan adik aku. Kot-kot dia ada pendapat ke. Sekali boleh dia kata, resume aku format lama, suruh tukar hispter sikit. Aku pelik budak zaman sekarang ni. Apa ke benda sangat yang dok terikut hispter?

Aku tanya HR company aku, resume perlu ke nak hipster bagai. HR kata normal layout will do, asalkan experience match dengan apa yang dorang cari. Lega sikit bila HR confirmkan macam tuh. 

Aku google nak tau macam mana contoh resume hipster ni. Adeh.. macam-macam layout keluar. Ada kotak-kotak, kaler-kaler bagai. Aku keje engineer kilang je kot, resume perlu ke hispter? Tak kuasa okey.. Bukan nak mintak keje bahagian creative ke designer ke. Tolong lah. Rasa macam karut je.

Now tinggal nak pilih gambar letak dekat resume jer.. Gigih aku selfie nak edit gambar.


Ha ha aku takde la putih mana. Pencahayaan buat muka jadi nampak putih. Tak konfiden.. Ha ha

Target nak submit resume dalam bulan 3 la kot. Sebab aku tender dua bulan wei. So bajet after bonus nak resign la. Amboi  berangan macam confirm je. Tapi mana tau rezeki. Kerja Allah siapa yang tahu kan?? Yang penting doa, usaha, tawakal.

Dah, nak layan juara lagu sekejap lagi.
Lepas tu nak sidai kain.
Nak packing barang biz.
Nak mandi dan tidur.
Esok kerja.
Okey bye.

6 comments:

  1. Nani....langsir kat rumah arwah mak Yani ni dah masuk 6 tahun (sama usia perkahwinan yani dulu)...sayang nak tukar sebab masih elok dan ada sentimental value.
    Owh pasal resume tu...sekarang memang trend detail resume dicrampedkan kalau boleh semua dalam satu mukasurat. interviewer tak kuasa nak selak2 resume tebal2 ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pening la Yani. Dah takde idea macam mana nak hipster kan resume, ha ha
      Memang kalau boleh nak compactkan dalam 1 page je. Tapi takut ada fakta yang tertinggal.

      Delete
    2. Tapikan Nanie...Yani rasa ada kelebihan kalau ada certain fakta yang kita "sengaja" tertinggalkan, so boleh jadi kelebihan kita masa interview nanti...interviewer akan banyak bertanya instead of dok belek resume kita je...

      Delete
  2. I'm old fashion person... nk hipster boleh, tp professionalism kena ada... so balance between the 2.

    p/s: umah akak langsir x penah tukar since 2010. heheheh... pakai la smpai reput, baru akak nk ganti... banyak kos nk ganti langsir ni... huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju kak. Banyak kos. Tu sebab saya tengah buat tabung langsir untuk tahun 2017. huhuhu

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete