Sunday, August 5, 2012

KUIH RAYA OH KUIH RAYA

Setiapkali raya,kita memang tak lepas dari memikirkan tentang persiapan raya. Heboh dok terfikir, baju raya,kasut raya,langsir raya,sofa raya,barang kemas raya ahaks....dan juga kuih raya. Hmm kuih raya yer..

Bagi orang yang rajin dan bersemangat...of course la buat sendiri kuih2 raya kan..sebab kita akan menghargai hasil titik peluh kita..apabila kita bersusah payah buat...tambah pulak kalau ada orabg suka makan...

Tapi pada aku yang memang tak tahu langsung buat kuih raya,membeli adalah lebih baik,jimat masa,jimat tenaga,datang kedai,just tunjuk2, bungkus kemudian bayar. Ok pendapat setiap orang lain2. Ada orang suka beli,ada orang sanggup buat. Haa tak dinafikan la kan...sebab orang lain yang spesis macam aku ni la,asal bulan puasa jer,booth2 kuih laku bak goreng pisang panas! Kuikuikui Alhamdulillah yer,bulan puasa raya adalah bulan peniaga2 kuih dapat mengaut keuntungan berlipat kali ganda...dan bulan puasa juga adalah bulan untuk orang macam aku ni,kumpul duit untuk beli kuih raya...fuhh..pengsan

Alkisahnya malam tadi aku pergi plaza angsana. Misi nak mencari kuih la. Patutnya plan nak pergi hari jumaat. Tapi sebab cuaca mendung dan hujan rintik2, aku batalkan misi. Postpone. Jadi aku pergi la malam tadi...ramai btol orang. Berpusu2.. Nak jalan pun susah.. Aku suka pergi waktu malam ni. Sebab boleh rasa kuih. Haha nak beli kene la makan tester nya kan..baru confident.. Apa lagi...asal ada orang offer jer,aku rasa,orang offer aku rasa..kuikuikui

Memang best la...kira ok la harga dia...4 balang RM100.. Pada aku ok la kan...walaupun da terbayang kuih dekat giant/tesco/maidin satu balang dalam RM10 ke RM12 jer..isk2.. Takpe setahun sekali punya pasal...
So hasil rembatan aku malam tadi...12 jenis kuih yang berlainan.. Amikk ko....aku share2 bayar dengan adik aku...punya la banyak...tak tahu la nanti macam mana.. Balang kuih ada 6 jer..yang selebihnya makan suka2 kot...layan gambar kuih yer...

Ada rezeki tahun depan beli lagi...alamak. Tahun depan first raya sebagai isteri...agak2 suami bagi tak pakai kuih beli...kot2 dikerahnya si isteri buat kuih sendiri...tak dapat dibayangkan...hmm ada umur,tunggu catatan tahun depan..

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments:

Post a Comment