Tuesday, January 22, 2013

AYAM PANGGANG MADU

Patut aku tulis cerita ni malam tadi. Tapi aku terlena, biasa la jenis mengantuk awal. Tapi encik suami bagitau sejak adanya ipad mini ni aku da jarang ngantukk awal. Ha ha entah ye entah tidak. Kan aku ada cakap aku dah bosan memasak lauk sama, makanya malam tadi aku plan nak masak ayam panggang madu dengan sos mayonis madu. Tapi last2 ayam je yang sempat dipanggang, lambat rupanya. Kalau tau, memang buat hujung minggu je menu ni...

Entah sedap entahkan tidak, bantai saja lah. Yang penting perut kenyang makan. Bole macam tu? Tapi rasanya aku kene improve lagi menu ni..Mungkin kene perap lebih lama untuk rasa lebih sedap.. Erk adakah tak sedap?? Ok fine, percubaan pertama memang la tak selalu menjadi. Tak pe, next time ada lagi.. Mana tau kot2 aku boleh try perap ayam ni guna resepi sate goreng tu ker...

Atau aku rasa aku memang perlu grill pan ar... Tak pun oven eh.. hmm kene consider balik ni. Sebab kalau nak beli sekarang memang tak muat ar dapur rumah aku tu.. Condition sekarang pun aku dah rasa sempit sangat2. Nanti bila dah masuk rumah baru, baru boleh arrange balik.. Woo serius aku tak sabar.

Ni gambar ayam setelah diperap.


Senang jer, aku kisar halia, bawang putih, pastu campurkan madu, garam sikit dengan sos cili sikit... pastu sapu2 dekat ayam... kelar2 sikit daging ayam tu, bagi bahan perapan meresap dalam daging ayam. Bole la perap dalam 15 ke satu jam ker...Orang cakap elok perap semalaman dalam peti ais. Tapi aku buat dalam setengah jam je lebihkurang sebab masa tak cukup...Ooo semalam makan malam lambat oooo... tak bagus untuk kesihatan dan sistem pencernaan. Jaga kesihatan sangat la kan... hahaha...


Ini rupa ayam yang dah dipanggang. Encik suami yang tolong panggang.. Baik btol hati dia... ha ha (puji ada makna ni)

Aku masak sekali dengan sayur air sawi. Encik suami makan kene la ada sayur.. Tak kisah la kan.. masak sayur senang jer.. Main campak2...ok la, time rehat dah nak habis ni.. Aku nak sambung buat kerja.. Huhu.. sambil2 berfikir menu apa nak maska malam ni.. Daaaa...

No comments:

Post a Comment