Friday, May 2, 2014

BILA AYAM GORENG TAK MASAK.

Benda ni aku da terkena dua kali. Sebenarnya banyak kali, tapi aku malas nak highlight. Tak pasti aku dah cerita kat blog ke blom. Tapi aku nak juga tulis sebab aku baru je terkena tadi!!

Kadang bila makan luar, encik suami suka nak order ayam goreng. Dah favouritenya ayam goreng, layankan saja. Ada satu masa tu, makan kat singgah selalu. Amik side order ayam goreng. Drumstick kalo tak silap. Bila sampai je, dia makan la.. ok je kan.. Tinggalkan aku dua ketul kononnya, bila aku check, still ada merah2.. tanda tak masak sepenuhnya, tapi luar memang garing..Aku decide nak bagitahu pelayan situ, supaya make sure next time kalao hidang menu sama, pastikan betul2 masak. So dia pun kata ok, nasib la time tu aku dah kenyang. Jadi memang tak de mood nak bertekak ke nak complain habis2..End of story.

Hari ni, adik aku ajak makan kat pizza hut. Ok la layankan saja, dia nak makan sangat. Bila tanya side order, nak ayam.. alololo dalam hati aku-ayam lagi. Ok tak pe. Layankan juga. Sampai je ayam tu, aku pun teringat kes kat singgah selalu tu, jadi aku self checking semua ayam2 tu.. Check2 semua tak masak sepenuhnya, apa lagi, terus aku panggil pelayan, complain dan mintak tukar. Ok fine, diaorang pun ok je kata nanti akan dapat replacement.  Tak lama kemudian, bila ayam baru sampai, aku check lagi, 3 dari 4 ketul bole di makan, yang satu lagi tu out. Malas nak besarkan cerita, aku makan je la portion yang boleh makan...Berbulu gak dalam hati kan...

Bab masak tak masak ni, aku da jadi expert sket. Sebab masa mula2 aku goreng ayam frozen, selalu juga aku goreng macam tu, terpakai api besar, lepas tu bahagian luar cepat garing, padahal dalam belom masak sangat... Memang tak boleh makan la kan.. Tapi bila goreng ayam pun, kene jaga juga jangan sampai overcook. Nanti isi ayam tu da tak juicy.. Macam ayam KFC. Isi dia juicy je.. Tapi perut aku memang kalah dengan ayam KFC, sakit perut la dibuatnya.. Aku ni kira belajar dari pengalaman la.. Teknik goreng ayam dengan betul.. Ye la, aku percaya, kalau kita tak terkena sendiri, kita tak tahu kan.. Ok sekarang da pandai sikit.. keh keh keh.. 

Hmm penat hari ni, kemas2 rumah dengan barang2. Esok final day- pindah rumah.. Yeay.. Seribu satu perasaan.. Ok la tu next entry baru cerita.. Bye.

No comments:

Post a Comment