Monday, August 16, 2010

BUANG BAYI....KANUN KESEKSAAN 302

Fuh..lama juga xupdate blog ni..Bukan tak ada masa..tapi selalu bila online rasa mood nak menulis tu tak ada la pulakk..Isk2 Apa dah jadi ni..Tak leh dibiarkan condition mcm ni..Kang lama2 bila dah biasakan xtulis sesuatu..Hmm nampak gaya memang xpegi jauh la blog ni..hahahah bole mcm tu?

Dah seminggu ramadan berlalu..hehe tak terasa pun kan.. Rutin harian aku,sahur pukul 4 pagi..Lepas tu aku duduk2 atas katil tengok2 tv sementara nak tunggu waktu subuh..Then terus mandi siap2 pegi keje..Lately ni aku sampai awal kat parking..tu kalo aku kekalkan speed biasa la..tapi selalunya aku bawak keta slow2 je..sebab sampai awal sangat pun bukan ada benda nak buat..nk makan xboleh..haha

Hmm sepanjang bulan ramadan ni aku tengok berita kat tv banyak btol kes2 buang bayi. Macam sehari satu kes!! Apa nak jadi la agaknya umat2 manusia ni kan..Walaupun menteri tu dah war2 kan yang kes buang bayi ni dorang nak siasat ikut seksyen 302 or 307 tapi aku tengok budak2 yang xberakal ni mcm xserik2..Sanggup juga dorang buang bayi yang tak berdosa..

Tapi persoalannya..Boleh ke akta undang2 ni btol2 digunapakai??Sebab baru je jap tadi aku dengar berita sepasang kekasih mengaku bersalah buang bayi dalam tong sampah.Umur budak lelaki tu 18tahun umur budak pompuan tu 17tahun..Muda2 lagi..boleh dikategorikan sebagai bawah umur la(pada aku-walaupun lelaki kalo 18 tahun kebawah br declare bawah unur,pompuan plakk 16 tahun kebawah) Kerajaan atau pihak2 berkaitan kene fikir dulu buat kajian sehabis2 baik..sebab Impak dia pada masyarakat akan datang. Setahu aku kanun keseksaan seksyen 302 tu hukuman dia mandatori gantung sampai mati..(ntah btol ke tak susunan perkataan aku tu haha)

Aku rasa kau dah tulis banyak kali issue ni dalam previous entry aku..Remaja2 kat luar sana. Patut amik iktibar la..Jaga pergaulan, Jaga batas2..Buat sesuatu dengan rasional..Usah la ditambah la dosa2..Sedih plak aku tengok budak2 melayu ni kene tangkap polis sebab buang bayi..Ynag pelikk tu,belum pernah aku dengar bangsa2 lain buat hal2 mcm ni kan?

No comments:

Post a Comment