Monday, April 26, 2010

NANNY 911

Tika dan saat ini aku tgh tgk cite ntv7 'NANNY 911'..Menarik jugak ler cite ni..aku dok folo dari 1st episode lagi. Aku rasa mcm2 knowledge aku leh dapat..hahahah walaupun aku blm ada anak... tapi cara nk mendidik anak2 mmg important la..

Satu benda yang aku notice sepanjang aku tgk series ni..bahasa yg nanny tu guna walaupun english(mmg la cite english) mudah fahaam dan tepat.. tak mcm ssetengah bahasa melayu ynag kene terang berjela2 bru nk faham apa makna.Gile ar...boleh plak aku menyokong bahasa english dari melayu..ada gak yg kene kutuk dengan pakar2 bahasa...hahahah bahasa kan jiwa bangsa...

Ok balik pada cite tadi,nanny 911 ni datang membantu family yang bermasalah utk jaga anak2 dorang. Biasanya anak2 yg nakal2 dan degil2 la...Sampai mak ayah pun da x tau nk kata apa...Tapi apa yg aku tgk dlm series ni..mmg out of control la family2 dia...Anak2 tersangat la nakal...boleh jerit2,pukul2,mcm biadap dan kurang ajar plakk..

Budak2 kalo dibiarkan dari kecik mcm tu nanti bila besar aku x dapat nk bayang mcm mn condition dia...mmg haru mcm ni..Dan biasanya apa yg aku observe..communication in the family is really important.communication husband and wife, dengan anak2 mmg kene praktik kan..Sebab apa yg dia paparkan dlm series ni, anak2 pun ada prasaan/feeling..So mereka ada hak utk luahkan apa yg dorang rass-marah/geram/suka/benci...and we have to listen to them. Try to understand their feeling..So they will understand our feeling..(peh aku cakap pun da mcm nanny plakk,hahahaha ye ye jekk)

Susah juga nk mendidik anak2 kan..nak2 zaman skang ni..teknologi dah maju...budak2 zaman skang ni bukan mcm zaman aku dulu2...eheheheh mmg aku salute la mak ayah zaman skang ni...(mak ayah zaman dolu2 pun aku salute gak,hehehehheh) Kita kene lengkapkan diri kita dulu dengan pelbagai knowledge baru leh kita didik generasi akan datang dgn sempurna..

Conclusion: Perempuan main peranan yg besaaaar sangat dalam mendidik anak2. Ada satu artikel aku baca...kata kaum perempuan(ibu2) umpama ensiklopedia utk anak2 nya..

No comments:

Post a Comment