Sunday, January 16, 2011

HAK KANAK2..DIMANA LETAKNYA

Kes 1: Pagi tadi time aku nak sidai kain, aku ternampak sekumpulan kanak2 bermain bola sepak. Kebetulan dorang semua main dekat2 dengan ampaian kain aku. Hmm kalau tak kene gaya, ada kang bola yang tersepak terkena kain aku. Kotor la macam ni..Dah la baru basuh

Bila ditegur, jawapan dorang 'OK' . Tapi aku tengok still juga main2 dekat area tu. Dah ditegur pun macam tak ada respon. Bengkak juga hati aku.

Kes 2: Setiap hari aku balik dari kerja, dekat simpang nak masuk rumah aku,ada sekumpulan kanak2 main bola sepak. Dekat tengah2 jalan tanpa hiraukan keselamatan. Bila nampak ada kereta nak lalu jalan tu..semua ketepi TAPI..Still dekat2 dengan body kereta,malah siap boleh pegang2 body kereta seolah2 nak tolong tolak kereta supaya cepat jalan.

Budak2 sekarang dah tak takut dengan kereta. Kereta yang kene takut dorang. Ada ke patut??Tu belum masuk lagi dengan budak2 yang berbasikal seolah2 nak berlumba sesama sendiri..Kita yang drive kereta terpaksa pulak slow2 semata2 nak elak BASIKAL!!
-----------------------------------------------------------------------------
AKu ada baca beberapa artikel dekat blog dan buku tentang hak kanak2 yang secara tidak sedar kita abaikan. Contoh yang dibangkitkan: Persoalan masjid/surau yang tak mesra kanak2. Rata2 pengalaman orang kat luar negara bagitau kanak2 kat sana diberi peluang untuk sama2 masuk ke masjid /surau. BUkan la bermakna kat Malaysia ni kanak2 langsung tak boleh masuk ke masjid atau surau. Tapi harus diingat, masjid/surau tu tempat beribadat.

Kanak2 ni secara am nya memang la tak tahu apa2.Yang dorang tahu main2 & bercakap2.Tu belum lagi yang nangis2 hentak2 kaki. Kalau nak mesrakan anak2 dengan surau/masjid, ibu bapa PERLU memainkan peranan. Bila bawa anak2, ajar dorang adab2 masuk surau/masjid contoh, hormat orang yang bersembahyang,tak boleh buat bising..dan sebagainya..Ini tak ada ibubapa yang boleh lepaskan anak2 pergi surau dengan sendiri tapi dorang bukan datang nak masuk pun, tapi nak MAKAN jer..lepas solat kadang2 ada insan2 yang sedekah makanan kat surau,jadi ini la sebab kanak2 tu teruja nak datang. Ini dah salah konsep.

Jadi bila pagi tadi aku sound sekumpulan budak2 yang bermain bola kat kawasan ampaian aku(sama la time aku hon budak2 ni main kat tengah jalan) aku terfikir...Kanak2 macam ni..umur dalam 4-9 tahun..bukan tahu apa pun..Yang dorang tahu cuma main..Jadi bila semua benda yang dorang main/nak main/sedang main, kita sekat..Jadi dimana hak kanak2 tu untuk bermain??

Aku sendiri secara jujurnya bukan la bertujuan nak sekat apa yang kanak2 ni suka. Memang bagus kalo nampak dorang semua ni berkumpul bermain sama2.Secara tak langsung dapat memupuk macam2 nilai..Nilai persahabatan, nilai kerjasama...Tapi sebenarnya tempat dan masa yang tak kene gaya. Buatla sesuatu ditempat yang betul. Kembalikan hak kepada sesuatu yang berhak.

Contoh: Main bola di padang. Apa guna ada padang permainan, kalau kita tak gunakan kemudahan? Perhiasan? Daripada pertaruh nyawa bermain di jalan raya..Bila dah terlanggar...Ada kang yang meraung'Anak aku...Anak aku....'Nanti siapa yang susah...

Sekali lagi, peranan ibu bapa boleh dipersoalkan...Entah la...cakap lebih2 jawapan yang diperoleh: Biarla,apa nak sibuk2? bukan anak kau pun...

Kalau dah macam tu...(ayat kasar) esok2 kalau dah terbongkang kat jalan..baru kau tahu..Huh

No comments:

Post a Comment