Tuesday, January 25, 2011

MENANGANI STRESS DI PEJABAT

Time aku belek2 paper terjumpa artikel ni. Menangani stress di pejabat. Hmm bagus juga topik ni. Sebab aku pun tengah stress ni..haha Tapi biasa la kan, kat mana2 pun stress..bukan kat pejabat jer.. Tapi memandangkan hampir kebanyakan masa kita habiskan di pejabat/tempat kerja..Jadi memang patut la kita kene cari cara untuk menangani stress di pejabat.

Ada macam2 faktor yang menyebabkan stress ni..Terutama yang berpunca dari tempat kerja..Persekitaran, suasana bising, bebanan kerja, dateline(tak habis2 dengan schedule)..Semua la..memang mempengaruhi stress level kita.

Bila stress mula la seseorang tu berubah sikap jadi kadang2 murung, cepat marah..hot tempered. Dan seterusnya mempengaruhi karakter seseorang tu diluar waktu kerja, tu yang sampai terbawa2 sampai ke rumah.. Bila da sampai tahap macam ni, memang dah kronik la..Kene belajar atasi stress dengan betul.

Ada banyak cara atasi stress.Antara nya try la bercuti..haha cuti2 malaysia..Atau cuba hobi baru..berenang ker..hehe..Ubah gaya hidup pun boleh juga..contoh: start berjalan2 di padang,tengok pemandangan hijau..confirm hilang stress.

Ada sesetengah orang tu plak, bila stress je, suka makan..Stress=makan..hahah ini gaya hidup yang tak bagus..Kuikui Tapi aku suka je..Makan2..Asal tension makan..Uiii mana la berat tak naik..Hmm tak patut...Kene ubah ni..

Satu lagi cara aku nak hilangkan stress..haaa duduk depan pc, blogwalking dan update blog..bila aku menulis..aku rasa macam release sket tension, walaupun ntah apa2 yang aku tulis..Terpulang la kan..Lain orang lain gaya..

Time tulis ni pun tgh stress..Stop dulu la..tetiba kehabisan idea plak..

No comments:

Post a Comment