Thursday, April 25, 2013

CERITA CAMPUR-CAMPUR.

Satu hari aku ditegur oleh pakcik guard- senyum la sikit pagi2 nih-
Gulp.. baru aku terperasan yang selama ni muka aku memang 'ketat' sepanjang perjalanan aku dari carpark ke dalam bangunan opis..Bila ditegur, jadi malu sendiri. Dan sejak dari itu, setiapkali lalu pondok guard, nampak je pakcik tu bertugas, terus aku senyum siap2. Start tanamkan dalam diri, mungkin senyuman kita bisa membahagiakan orang lain.. dan secara tak langsung pun diri kita terkena tempias bahagia juga...

Dinner malam semalami aku makan kat kedai saja, Kemalasan mengatasi segalanya. Walaupun sebelum balik kerja aku da text encik suami untuk rendam isi ayam dan udang.. Konon nak masak peria goreng telur, campak udang sikit. Dengan isi ayam masak kuah sos tiram...Rupanya masak dalam mimpi...Kebetulan encik suami nak keluar pegi bank, aku apa lagi, amik kesempatan la. -melonjak2 gembira-

Sabtu lepas waktu aku nak balik dari pasar, selang beberapa kereta dari aku, ada satu Saga BLM entah macam mana, silap masuk parking, terus sampai tayar termasuk longkang. Tengok2 rupanya driver dia macam makcik2. Bila aku tanya,dia pun macam terpinga2 tak tahu, katanya mungkin terlepas kedepan tak sempat nak brek waktu masuk parking tu. Ada satu lelaki, tengah cuba nak tolong angkat bahagian depan kereta sambil makcik tu cuba reverse.. tapi nampaknya tayar di still tak boleh keluar dari longkang.. Pengakhirannya aku nampak lelaki tu panggil beberapa lelaki lain, maybe nak mintak tolong sama angkat bahagian depan kereta.. Dan aku terus gerak balik, sebab tak ada apa yang boleh ditolong kan...

Semalam juga time aku nak balik, terperasan plat kereta aku tanggal.. Nasib tanggal waktu aku parking dekat kilang. Kalau tanggal time drive ker, tak ke naya. satu hal nak pergi tempah plat baru. Singgah la kedai hardware beli double side tape..Nak tampal balik plat tu.. Kang tak pasal2 polis ker JPJ ke tahan kereta aku pulak-mana no plat?-kuikuikui

Hmm tiap2 hari rasa berat nak pergi kerja, mungkin da boring kot jadi pekerja kilang. 5tahun banyak benda aku belajar.. Dari kilang jepun ke kilang UK. Dalam kepala bila la nak duduk rumah buat bisnes..uiks... bayang2 bisnes pun tak tahu lagi nih..Ok berangan saja.

Nak bersiap pergi kerja. Hari ni kene keluar awal, keretaku sudah kehabisan minyak.. Daaa...

No comments:

Post a Comment