Saturday, April 13, 2013

MAKAN LUAR VS MASAK SENDIRI.

Beberapa hari yang lepas, aku asyik makan kat kedai saja.. Makk aii, bole pokai kalao berterusan macam ni. gulp. Duit tu kene jimat2 yer. hahaha Masa whatapps dengan amal, dia bagitau dia tapau nasi ayam dekat pasar malam. hoih aku ni da berbulan nak makan nasi ayam tak dapat2. Encik suami balik kerja jer, laju2 aku bagitahu- hari ni kita makan luar, nak makan nasi ayam. Di bawak la wife dia ni ke kedai makan yang ada jual nasi ayam. Order nasi ayam special- RM13 untuk dua orang makan, tak termasuk air. Conclusion: nasi ayam nya biasa2 sajerk, yer la kalo nak sedap silakan masak sendiri..

Sambil tunggu order sampai, aku perhati sekeliling kedai makan tu. Dia satu kedai tapi dalamnya ada banyak stall kecil2. Strategi perniagaan yang bagus sebab ada pelbagai pilihan menu yang pelanggan boleh piih. Satu yang kurang bagus, bab facilities- kerusi meja dia macam tak terjaga. Bab ni, kene improve ok..

Keesokan hari nya aku plan nak masak lemak labu, gigih singgah kedai nk beli santan. Rupanya kedai ni hanya jual kelapa parut sahaja, cis..gaya mana nak perah santan ni. Sekali lagi talian hayat digunakan. Amal cakap blender dengan air suam then tapis. Masalahnya aku cuma ada tapis teh sahaja, so alasan ni digunakan untuk makan luar sekali lagi.. kuikuikui

Makan nasi goreng ayam thai sos dekat singgah selalu. Pergh memang terbaik la. Sodap2.Strongly recomended. Ok habis cerita makan luar.

Semalam aku just masak sardin dengan sayur kobis goreng sahaja. Kira ok la kan... asal boleh makan...kuikuikui pagi ni aku nak pergi pasar, nak beli stok makanan.. huhu Harap2 minggu depan rajin la aku nak masak...macam mana nak jimat ni kalau asyik makan luar...Daaaa..

No comments:

Post a Comment