Tuesday, July 20, 2010

STRIVING FOR LIFE

Setiap hari aku drive pegi dan balik keje. Tiap2 pagi time aku pegi keje tu kat jalan raya aku akan nampak orang lain pun dalam perjalanan nak pegi keje..Masing2 drive keta..ada yang naik motor.. Ada sesetengah tu drive keta laju2..(macam aku..haha konon nak cepat sampai) ada sesetengah tu drive keta slow2 jer...mgkin sambil menikmati pemandangan kot..amik mood..sebelum masuk opis...ye la..mood pagi tu la yang menentukan mood kita sepanjang hari..(ini memang betol mcm aku..haha)

Time aku balik keje plakk..Aku nampak la keta2 orang yang balik keje juga.(haha apa jenis ayat la aku buat ni..fail la bm) Aku nampak ada orang yang bawak keta dengan muka penat..ada bawak keta cepat2 nak sampai rumah(macam aku lagi),ada juga yang bawak dengan penuh emosi, potong sana potong sini..Bak kata macam2 gaya la aku boleh nampak..

Yang aku nak tulis kat sini ialah..betapa orang sanguup melakukan apa saja untuk menampung kehidupan..Bekerja untuk menyara keluarga (bagi suami..itu adalah tanggungjawab utama),ada juga yang bekerja untuk membantu keluarga(cth mcm isteri nak bantu pendapatan suami)..Macam2 kerja ada kat dunia ni..Kesanggupan orang2 bekerja untuk memperbaiki taraf kehidupan..Betapa gigihnya semua manusia2 dalam mencari sesuap nasi..Maksudnya, nilai duit tu adalah tersangat la penting dalam kehidupan di zaman ini..

Kata orang duit bukan segala2 nya..Tapi sekarang segala2nya adalah duit..Ada duit semua benda adalah possible..haha Sebab tu sekarang semua orang ni sanggup buta ap saja untuk mendapatkan duit.. MAcam yang aku nampak setiap hari la..Mereke2 bekerja semua untuk mendapatkan duit untuk memenuhi kehidupan seharian..

Untuk orang2 yang berkemampuan, gaji besar mungkin tak terasa sangat la..Tapi mcm mn dengan orang yang memang terpaksa berhempas pulas, mengerah tenaga untuk mendapatkan duit..hmm tetiba kau insaf plakk..Betapa beruntungnya aku sebab mempunyai kerja..dan juga ada duit..

AKu terbaca kat metro, kisah anak yang pukul ayah dia,semata2 ayah dia suruh dia cari kerja dan nasihat dia supaya tidak buang masa lepak dengan kawan2..Ada ke patut??Sudah la berhenti sekolah pada usia yang muda..Lepastu kalo terus kerja ke, tolong2 bantu mak ayah ke,tak apalah juga. Ni tak,pegi melepakk la..lepastu pernah kene tangkap polis la(aku baca kat metro le) Memang xpatut la budak ni..Senang2 je nk perabih duit mak ayah dia..Dia xtau betapa susah payah nak cari duit untuk sesuap nasi..

Hmm Macam2 hal..Harap2 satu hari budak tu insaf la..Sebab kita tak akan rasa sesuatu keperitan tu sampaila kita betol2 merasa keperitan..Esok2 kalao budak tu dah tua..haaa baru dia menyesal..napa la dulu2 dia benti skolah muda..pastu susah nak dpt keje..

No comments:

Post a Comment