Friday, March 11, 2011

SKIM RUMAH PERTAMAKU

Pertama kali aku dengar tentang hal ni waktu pembentangan bajet kot..Huhu lepas tu senyap je..tak tau apa cerita..Tup2 beberapa hari lepas kerajaan umumkan yang skim ni dilancarkan untuk membantu golongan muda2 membeli rumah..

Satu kebaikan aku nampak, memang relevan sangat skim ni dilancarkan memandangkan sekarang ni aku tengok harga2 rumah melambung tinggi..Kalau kat area tu dijangka pesat membangun..Confirm harga rumah RM100k lebih dan keatas..

Kalau orang muda macam aku ni(wow muda kan aku?? Haha) memang la tak mampu..Sebab mahal sangat..Tapi tu la..sekarang ni memang susah nak jumpa rumah murah..Ada tu ada la..Tapi kat area yang jauh2 kedalam sana..Dan memikirkan banyak faktor..Hmm tak boleh beli..

So antara syarat yang dikenakan untuk melayakkan kita boleh guna skim ni ialah, umur kurang 35tahun, pendapatan kurang RM3k sebulan, pastu mestilah rumah pertama yang baru nak dibeli,dan harga rumah antara RM100k – RM220k kot..(dalam lingkungan tu la).

Aku nak tengok dulu keberkesanan skim ni. Jangan nanti heboh dok war2kan skim ni, tapi realitinya susah sangat nak apply..banyak prosedur la..terutama dengan institusi kewangan..Harap2 tak ada la masalah berbangkit kemudian hari..hehe

p/s: Suka juga tengok projek2 perumahan yang pesat membangun..Sambil terbayang2 agak2 bila la aku dapat beli rumah macam ni..Huhu

No comments:

Post a Comment