Tuesday, February 26, 2013

BIHUN SUP.

Ahad lepas, encik suami ada tanya- apa next mission untuk masak, resepi apa pulak yang nak dicuba. Decide buat bihun sup.. haaaa bihun sup....hmmmm


Aku buat sup daging jer. Sebab stok ayam da habis dah. Lepas tu minggu ni tak ada beli ayam lagi. So kene makan daging udang sotong saja nampaknya.

Ok macam biasa la aku- da jumpa resepi yang mudah nak dipermudahkan lagi.Makanya decide nak cuba yang ni..

Bahan2 tumis macam biasa la, perlu ada bawang merah, bawang putih, halia, lepas tu ada la letak kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih setiap satu. Tumis bahan2 kasi wangi, lepas da wangi, boleh masukkan daging, lepas tu tambahkan air secukupnya untuk kuah sup. Masukkan juga kentang dan carrot sikit..(buat ada2 jek).. lepas tu biarkan tunggu dia mendidih.

Ada resepi yang aku baca, nak kene rebus dulu daging ni..Maksud rebus daging sampai empuk, lepas tu guna balik air rebusan daging untuk sup.. Mungkin lebih sedap rasanya. Tapi memandangkan aku agak malas. Dan juga kalau nak tunggu rebus daging dulu baru masak, memang amik masa. Jadi aku tak buat step ni, aku just campurkan semua sekali dalam periuk dan biarkan ia masak sendiri. Tambah pulak aku dah potong daging ni kecil2 siap2.. So aku rasa memang tak ada masalah nak bagi dia betul2 masak.. Sebab luas permukaAn dia kecik, so senang haba nak meresap dan buat dia masak.. haaa masak pun pakai sains fizik.. kelasss kau...

Pad masa yang sama, boleh la celur kan bihun.. kang sup dah siap, bihun kemana tah.. Tak lengkap rasa kalao tak ada sambal kicap kan? Ni pun resepi yang paling ringkas aku jumpa sebab ada yang tulis cili kene goreng la, ada yang cakap bawang putih kene bakar atas api... Tapi sebab aku ni kurang rajin, aku pilih untuk blender jer bawang putih, cili padi dengan gula. iyer blender je,,Sebab aku takde lesung batu. Mak aku cakap nak hilangkan pasir la, apa la, terus aku takde lesung batu sampai ke hari ni.. Adoi la.. Da siap semua, masukkan dalam mangkuk kecik, then tambah kicap.. pastu rasa kasi secukup rasa...Kalo tak sedap, kau pandai2 la adjust.. kuikuikui

Ok itu saja, bihun sup pun sudah, maybe kene try mee rebus plak lepas ni.. Wow ye ye jekk...Daaa..

2 comments: