Monday, February 25, 2013

KURMA AYAM.

Sabtu lepas aku try masak kurma ayam, da siap2 prepare bahan lama dah. Da search resepi yang paling senang kat google. Aku biasa la, kalo da jumpa resepi yang senang, mau carik yang lagi senang... haiih...

Ok bahan yang perlu ada semestinya ayam. Bahan2 untuk tumis, hirisan bawang merah, bawang putih, halia, kayu manis, bunga cengkih, buah pala serba satu. Lepas tu masukkan serbuk kurma ayam or daging adabi yang dah dijadikan pes... Kacau2 lagi, lepas tu masukkan ayam dan air.. kemudian biarkan sampai kuah mendidih dan ayam empuk..Bila dah empuk, masukkan santan, lepas tu kacau sikit.. rasa, kalo perlu letak la garam... Dah siap boleh la matikan api dan makan..

Serupa macam masak kari rupanya. Aku mula2 sampai confuse, betul ker cara masak ni? Sebab sekali pandang memang ada rupa ala2 kari...
Tu dia kurma ayam aku: oppss aku lupa nak bagitahu, letak la kentang... supaya lauk kau tak de la bosan sangat, asik ayam jer memanjang..heheh


SebAb tak puashati sangat, aku compare dengan picture kari daging aku, takde picture yang clear sikit melainkan picture bawah ni yAng sempat aku snap: time encik suami nak amik kari masuk dalam pinggan dia...


Ok nasib ada beza.. kari aku nampak kuning sikit.. huhu Kesimpulannya dua2 lauk tu- kari dengan kurma ni tak pedas, lidah aku kan suka makan pedas sikit.. Memang nak kene ada sambal... hmm..Lepas ni kene belajar buat sambal yang power punya.. Daaa...

No comments:

Post a Comment