Monday, February 18, 2013

KARI DAGING, SAMBAL BELACAN, IKAN KERING.

Sabtu lepas, demi memenuhi kehendak suami yang nak makan kari daging, gigih la aku membuatnya. Mana tak gigih, encik suami cakap dia balik ontime dengan high expectation- nak makan kari daging, sambal belacan dan ikan kering.. fuh... Sedap btol dia meng'order'. Tapi tak pe, bole jer aku masak kalo ada bahan2 semua dann juga kalo dapur gas tu tak buat hal.. kalo dia tak nak on.. spoil la mood aku...

Ok prepare bahan2.. sekarang ni aku bantai tumis dengan olive oil jer untuk semua masakan.. sayang ooo kalo tak guna, aku beli olive oil ni pun time aku plan nak masak spagetti hari tuh..


Bahan2 tumis- bawang merah, bawang putih, halia, bunga cengkih, kayu lawang, buah pelaga dan juga...olive oil..


Tak lupa juga rempah kari adabi dengan santan...

Dan bahan yang paling penting.. Daging yang dah dibersihkan dan ditoskan...




Tu dia rupa kari yang tengah menggelegak...
Mula2 tumis bahan2. Lepas tu masukkan rempah kari.. Lepas tu masukkam daging, tambah kan air.. Biarkan sampai daging empuk.. Barulah masukkan santan..Letak la garam sikit.. Masak kejap.. Rasa... dah agak2 bole telan, sila lah matikan api..

Memasak ni, pada aku- enjoy juga. Kene guna banyak deria, deria rasa, deria bau, deria penglihatan.. kreatif.. Tak kreatif pun bila ko buat, ko terpaksa la jadi kreatif.. sebab nanti ko juga yang akan makan lauk ni..

Aku sebelum ni, tak pernah goreng ikan kering.. Pada aku, kalo ada pun tak pe, tak ada pun tak pe...- ada macam tak de jer... Tapi encik suami request, buatkan saja lah.. Nasib sempat berguru dengan mak aku..

Rendam ikan kering lumi ni, lepas toskan dia, lumur dengan tepung beras.. Goreng dengan api kecik...


Tanpa ku sangka2 meletop2 wooo... Bersilat juga la.. Tahan kan saja.. nasib baik percik pun halus2 jer.. kalo style pop pop.. Memang tak goreng habis la.. Terus buang.. Out.

Hasilnya seperti dibawah...


Ada lagi nak kene buat- sambal belacan... haa yang ni, goreng belacan, blender dengan cili, lepas tu perah limau kasturi sikit.. Garam pun letak sikit.....


Lepas tu aku decide nak buat sambal goreng sikit.. Konon nak makan sayur la.. kacang buncis...


Goreng tahu, tempe, ketepikan. Lepas tu tumis bawang merah, bawang putih, masukkan kacang buncis... masak kejap, masukkan suhun dan tahu kering (yang ni kene rendam dan tos dulu kasi dia lembut) lepas tu da sebati, masukkan tahu dengan tempe yang dah digoreng tadi..kacau2 sikit.. Macam biasa la aku tabur maggi cukup rasa.. siap sudah..

Hari sabtu tu memang sejarah la.. banyak btol step memasak.. Syukur dapur tu bagi kerjasama.. wow....
Panjang la pulak entry ni.. Tak pe la.. proceed jer.. Lately ni sejak pakai ipad mini..memang aku selalu excited nak update blog.. Ok stop dulu.. Daaa....

Posted via DraftCraft app

No comments:

Post a Comment