Tuesday, December 21, 2010

7 ciri suami terbaik.

"7 ciri suami terbaik

1. Alim (berilmu agama)
2. Husnul akhlaq (berakhlak baik)
3. Qanaah (redha dengan apa yang ada)
4. Syakir (suka berterima kasih)
5. Ghafir (pemaaf)
6. Rahim (penyayang)
7. Sobir (penyabar)"

Petikan dari novel Mengintai Cinta Khalifah-A.Ubaidillah Alias.

Aku sambung baca buku ni hari ni. Sebab hari ni aku cuti-amik annual leave untuk hantar kereta pergi servis..Jadi aku punya banyak masa untuk duduk membaca dan menghayati buku ni..Sebab apa aku kata aku membaca dan menghayati buku ni,adalah kerana buku2 genre agama ini ada banyak pengajaran dan nilai2 yang betul berlandaskan agama yang boleh kita kutip.

Nilai2 murni yang dipersembahkan memang sangat2 mudah nak difahami. Banyak benda yang dikupas, dari hal2 keadaan semasa,hal keluarga,persoalan tentang cinta. Memang banyak la. Amboi promote buku nampak..Haha
Tapi memang aku akui la..setiap kali aku baca satu buku,mesti aku dok fikir betapa banyaknya pengajaran yang aku dapat dari cerita tu. Macam contoh, tu ha..aku dapat 7ciri suami terbaik.

Jadi dalam mencari pasangan kita kene la berhati2..Jangan sampai tersalah pilih kelak merana diri. Aku akui juga la memang susah nak jumpa lelaki yang ada ciri2 macam kat atas tu.Tambah pulak, kita pun bukan la manusia yang sempurna kan.. Heboh kita cakap kita nak lelaki yang terbaik,sedangkan diri kita bukan lah baik sangat..Tapi pada aku sama2 lah kene perbaiki diri. Untuk menjadi yang terbaik. Sentiasa terbuka menerima kritikan dan bersyukur sebab kita masih diberi kesempatan untuk berubah menjadi baik..

Serta DOA jangan lupa juga..berdoa supaya Allah kurniakan yang terbaik untuk kita..Amin..

No comments:

Post a Comment