Tuesday, December 7, 2010

HIJRAH

Sempena maal hijrah ni, aku bermuhasabah diri. Elok la aku berubah menjadi lebih baik berbanding yang lepas2.. Sebenarnya banyak yang ada kat fikiran aku(ceh macam sibuk sangat jer sampai banyak betul benda nak kene fikir) Berubah kearah kebaikan..Hmm

Aku terjumpa kata2 ni:

"Hidup mesti terus dan kenangan mesti dilepaskan. Jangan merungut tapi fikirkan hari esok. Jika anda membelakangkan matahari, anda hanya akan melihat bayang2 sendiri. Pandanglah depan, sinaran akan menyambut hangat dan mengusir segala kedinginan yang membeku dalam duka semalam."

"Orang yang tidak diuji,tidak tahu tinggi rendah langit diatasnya. Orang yang hidup dalam kemewahan akan mudah tenggelam, tambahan pula jika kemelaratan tidak pernah menyentuh jiwa dan atmanya. Mana mungkin dia tahu nilai sesuap nasi. Oleh itu apa bila Allah berikan ujian, bererti Allah mahu mengajarkan sesuatu. Bila ada nya gelap, erti sebatang lilin jadi berharga. Apabila Allah bawa rusuh dan gawat, erti bahagia menjadi berjuta2. Siapakah yang mampu memberi nilai rasa selain Allah? Syukurlah pada Allah jika diri dilanda ujian."

Petikan kata2 indah dari novel Warkah Cinta Berbau Syurga-A.Ubaidillah Alias.

Hari ni aku selamat habis baca novel ni..Aku jadi suka dengan susunan bahasa dia. Disamping banyak kata2 umpama motivasi yang aku boleh dapat(renung2kan).
Memang betul kadang2 kita(sebagai manusia yang lemah) ni bila ditimpa ujian kita mudah menyalahkan..Jarang sangat2 kita nak bermuhasabah diri, memikir sebab musabab sesuatu hal yang berlaku.

Boleh jadi sampai satu ketika kita mudah putus asa..Jadi kita akan terus terusan hidup dalam kekecewaan yang tak terubat. Pelikk..Aku menulis tentang aku?? Hmm mungkin sikit2.. Atau dulu2.. Tapi sekarang (dan untuk selamanya) aku kene ubah persepsi aku terhadap apa2 yang berlaku. Cuba untuk pandang kedepan dan fikir yang baik2 yang elok2 semestinya yang positif..sebab tak ada orang boleh tolong aku melainkan aku sendiri yang bangkit berdiri dari terus jatuh..

Jadi, terus berusahalah yea...

p/s: Azam tahun baru.

No comments:

Post a Comment