Sunday, December 5, 2010

SABAR MENUNTUT KEKUATAN DIRI

"Aku jeda dalam terpaksa.Walaupun hatiku melirih dalam kewalahan yang mendudu. Aku tetap sabar. Kerana aku sedar, sebesar mana pun rona yang mencuak dan membusa, aku harus mengikisnya sendirian. Jadi, apa guna aku menjerit dan meraung, jika tiada siapa yang akan menbantu? Aku sabar lagi. Apa gunanya aku memerah semerih hingga terjengil anak tekak, jika diakhirnya aku tetap tercungap2 sendiri mengubati diri. Mahu tak mahu, aku harus tenang dan terus tabah"

Petikan bahasan indah dari novel Warkah Cinta Berbau Syurga-A.Ubaidillah Alias.

Aku ada banyak masa lapang hari ni. Aku tak ada plan pun nak pergi mana2..Jadi aku rasa sesuai la aku guna masa yang aku ada ni untuk habiskan baca novel2 aku. Dan aku terjumpa kata2 indah ni.. Betul2 menyedarkan aku.

Sebab disaat aku rasa aku perlu seseorang untuk dengar aku..Hanya dengar aku, tak perlu cakap apa2 pun..Hati aku rasa lega pada saat itu sahaja. Selepas tu hati aku rasa resah balik.Sebab? Memang betul, pada akhirnya aku sendiri juga yang terpaksa hadapinya.
Semua ni memberi aku banyak erti.

Menjadi seseorang yang kadangkala terpaksa keras kepala, terpaksa menjaga hati walaupun hati sendiri yang terluka. Memenatkan..Tapi itulah lumrah kehidupan. Senyum dalam gembira..Bak kata kakak aku-ketawa dalam tangisan..Hehe Sebab bila tengah nangis2 tak lama boleh jadi sambung mengekek2 ketawa..Dan menangis balik..Huish..

p/s: Makin lama makin biasa jadinya. Tak kisah la macam mana pun dek kerana dah terlalu biasa jadi lali dengan apa yang jadi kat sekeliling. Hmm betul2 mencabar...

No comments:

Post a Comment