Thursday, December 23, 2010

KEGEMBIRAAN TU PERNAH JADI MILIK AKU

Sekejap tadi aku tengok kat tv wajah2 keriangan pelajar2 yang dapat straight A dalam PMR..Hmm sungguh..aku faham sangat reaksi2 tu semua..Sebab aku pun dapat straight A dalam PMR.. Bukan aku nak menunjuk2 okey..tapi sekadar share kat sini..

Perasaan puas bila kita dapat sesuatu yang kita inginkan(aku ketika itu)..Aku memang rasa berbalas sangat2 dengan apa yang aku buat waktu tu...Sungguhpun aku tak pernah masuk mana2 kelas tuisyen kat luar-hanya sekadar datang kelas tuisyen kampung kat sekolah, tapi aku usaha juga gigih segigihnya.

Aku sekolah jauh dari rumah.Waktu tu pergi sekolah naik bas..kene bangun pagi2..Tingkatan 1 & 2 aku sekolah petang,sebelah pagi aku datang sekolah agama.Masuk Tingkatan 3 aku sekolah pagi pulak...Sekolah agama hari sabtu jer-darjah khas..Bila naik bas sekolah, biasala budak2 ramai..kene berdiri pulak sepanjang jalan..Dengan pegang buku yang banyak..Aduh..rasa macam sedih la pulak..Hehe pengalaman kan..Lepas tu kene jalan pulak masuk kawasan sekolah..Bas bukan turunkan kita betul2 depan sekolah..Memang kurus la aku time tu..Tu yang jadi motivasi untuk aku supaya aku belajar dengan gigih lagi.

Belum masuk hujan ke apa..Nak lari2 kejar bas time balik lagi..Hmm memang kelakar la bila di ingat2..Tapi itu bukan point utama aku kat sini..

Benda yang lebih penting ialah..Lepas dah dapat apa yang kita dapat..Start fikir betul2 mana arah tujuan..Sebelum masuk tingkatan 4 lagi kita dah boleh agak kemana hala kita...Nak doktor ke engineer ke akauntan ke..pilih betul2..Mak ayah pun patut main peranan, jangan dok heboh suruh anak belajar benda yang mereka tak suka..kene sokong minat anak2..

Pilih yang terbaik supaya kita dapat jadi yang terbaik..Congratulations kepada yang berjaya..Aku gembira juga bila tengok budak2 sekolah ni gembira..

2 comments: